مکان های تاریخی کشور عراق

مکان های تاریخی کشور عراق
فهرست مطلب

عراق کشوری قرار گرفته در غرب خاک ایران است که از نظر تاریخی قدمتی چن هزارساله دارد و در دوره های مختلف زمانی حکومت های مختلفی بر آن حکم رانی کرده اند که همین مسئله موجب شده تا اماکن تاریخی بسیار زیادی در این منطقه شده است.
از مهمترین شهر های تاریخی کشور عراق میتوان سامرا و کربلا را معرفی کرد که با نام هر دوی آنها تمامی انسان ها بخصوص مسلمانان به یاد گذشته و تاریخچه دینی خود می افتند.
در حدی تاریخ عراق با قدمت و بلند مدت است که میتوان گفت یکی از عجایب هفتگانه جهان را در درون خود جای داده است و هر ساله نسبت به آنها استدلال های بسیاری به وجود میاید.
انواع مکان های تاریخی در کشور عراق به دو دسته مذهبی و تاریخی تقسیم میشود که ما ایرانیان اصولا با بخش مذهبی ان بیشتر آشنایی داریم تا بخش تاریخی آن.

مکان های تاریخ عراق

عراق کشوری با میراث فرهنگی و تاریخی غنی است و مکان های تاریخی بسیار جذابی را در خود جای داده است. برخی از مکان های تاریخی قابل توجه در عراق به شرح زیر است:

شهر بابل

بابل: بابل که در نزدیکی حله کنونی قرار دارد، یکی از مشهورترین شهرهای بین النهرین باستان بوده است. این شهر مرکز امپراتوری بابل بود و به خاطر باغ های معلق، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، مشهور است.

اور: شهر باستانی سومری، اور در نزدیکی ناصریه قرار دارد. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان به شمار می رود و در کتاب مقدس به عنوان زادگاه حضرت ابراهیم (ع) نام برده شده است.

شهر سومری
نینوا

نینوا: خرابه های نینوا در حومه موصل امروزی قرار دارد. این شهر پایتخت امپراتوری آشور باستان بوده و به خاطر دیوارهای شهر چشمگیر و یافته های باستان شناسی شهرت دارد.

حترا: واقع در منطقه الجزیره عراق، شهر هترا در دوران امپراتوری اشکانی، شهری مستحکم بود و مرکز مذهبی و تجاری مهمی بود.

شهر حترا
مسجد سامرا

سامرا: این شهر تاریخی که در کرانه شرقی رود دجله قرار دارد، به خاطر مسجد بزرگ سامرا، یکی از بزرگترین مساجد جهان، با مناره مارپیچ منحصربفرد معروف است.

تیسفون: تیسفون در نزدیکی بغداد، پایتخت امپراتوری اشکانی و ساسانی بوده و به دلیل طاق بزرگ خود، طاق کسری، که یکی از بزرگترین طاق های آجری جهان است، شهرت داشته است.

شهر تیسفون
شهر آشور

آشور: شهر آشور اولین پایتخت امپراتوری آشور بوده و در نزدیکی شهر مدرن موصل قرار دارد. در دوران باستان یک مرکز اساسی مذهبی و سیاسی بود.

شهر قدیمی بصره: مرکز تاریخی بصره دارای معماری سنتی و بناهای دیدنی است که تاریخ غنی شهر را به عنوان یک بندر و مرکز تجاری بزرگ به نمایش می گذارد.

شهر قدیمی بصره
شهر کوفه

الکوفه: الکوفه که در نزدیکی نجف قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای عراق است که در تاریخ اسلام به عنوان محل اجتماعات و رویدادهای اولیه اسلامی اهمیت تاریخی دارد.

حرم امام حسین: این زیارتگاه که در کربلا واقع شده، یکی از مقدس ترین اماکن شیعیان است و به امام حسین بن علی، نوه حضرت محمد (ص) تقدیم شده است. امام حسین یکی از دوستداشتنی ترین شخصیت ها برای شیعیان است که هر ساله بسیاری برای زیارت ایشان به هر نحوی، با تور های مذهبی، سفر انفرادی یا کاروان ها خودشان را برای بازدید از حرم امام حسین(ع) آماده میکنند.

حرم امام حسین
حرم حضرت علی

مسجد امام علی: این مسجد که در نجف قرار دارد، در اسلام شیعه اهمیت زیادی دارد و محل دفن علی است. حضرت علی از بزرگترین شخصیت های دین اسلام پس از پیامبر است و فرزندان ایشان حسین(ع) و حسن(ع) هستند.

موزه قدیمی بصره

موزه بصره: موزه بصره که در سال 1922 تأسیس شد، مجموعه قابل توجهی از آثار باستانی از مکان‌های تاریخی مختلف در جنوب را در خود جای داده است.