آداب زیارت امام حسین(ع)

آداب زیارت امام حسین
فهرست مطلب

زیارت امام حسین(ع) هم مانند تمامی ائمه اطهار آداب مخصوص خودش را دارد که بر چند مورد آن تاکید شده و آنها را جزء واجبات هنگام زیارت حرم ایشان میدانند. در این مقاله قصد داریم از مهمترین آداب هنگام زیارت حسین بن علی را برای شما بازگو کنیم.

اگر روزی به زیارت دو برادر شهید دشت کربلا (امام حسین(ع) و عباس بن علی) در نزدیکی باب البغداد رفتید، بدانید که قبل از ورود و خروج از حرم باید یک سری آداب و مراتب را رعایت کنید تا زیارت شما به کامل ترین نحو ممکن به اجرا در بیاید.

آداب و مراتب ظاهری زیارت امام حسین(ع)

برای حفظ احترام در دیدار با امام حسین(ع)، از بهترین لباس ها و شرایط ظاهری خود را برخوردار کنید، چرا که به زیارت اجداد خود میروید و قطعا ظاهر شما نشانه شعور و شخصیت شما است، پس با حفظ آن زیارت خود را کامل تر کنید؛ موارد زیر از اصول ظاهری زیارت سالار شهیدان است:

*حتما قبل از ورود به حرم ائمه غسل کنید؛ به یاد داشته باشید که غسل شما حتما با نیت زیارت حرم و خواندن دعای مأثور به سرانجام برسد تا مورد قبول واقع شود، این نکته را هم فراموش نکنید که اگر قصد داشتید به زیارت چند امام بروید، برای هرکدام یک غسل جداگانه صورت میپذیرد.

* در ابتدای امر شما نیاز دارید که جامع و لباسی نو و پاکیزه بپوشید، و در نهایت اگر جامع یا همان لباس شما رنگ سفید داشته باشد بهتر است چرا که سفید نشانه پاکی و طاهر بودن است.

آداب زیارت حرم امام حسین

* اگر به هر دلیلی نتوانستید غسل کنید میتوانید در عوض ، وضو بگیرید یا اصطلاح طاهر باشید(طاهر بودن یعنی غسل بر شخص واجب نبوده و میتواند به جای آن وضو بگیرد).

*هنگامی که به حرم رسیدید و قصد ورود به حیاط را داشتید، پای راست خود را مقدم بدانید و سپس پای چپ را بگذارید.

*قبل از ورود به حرم اذن دخول را بخوانید تا ثواب زیارت شما چندین برابر شود.

*پس از وارد شدن به محوطه حرم حتما ذکر (لا اله الله) را بگویید و بر حضرت محمد و خاندان مطهر ایشان صلوات بفرستید.

*هنگام حرکت در صحن حرم بدانید که بهتر است گام های خود را کوتاه بردارید و با آرامش خاطر حرکت کنید تا با وقار جلوه داده شوید.

*از زدن عطر و جلوه زینت بر چهره خود جلوگیری کنید، چرا که انسان خالصانه به زیارت ائمه میرود و نباید جز تن خویش چیزی بر چهره یا عطر تن افزوده شود.

 آداب زیارت در داخل حرم امام حسین

 آداب زیارت امام حسین(ع)، در داخل حرم و خارج از آن یک سری شرایط بخصوص دارد، پس نباید این دو را باهم قاطی کرد، همچنین به هنگام دیدار با ضریح ایشان، باید آداب خاصی را رعایت کنید تا زیارت شما به کامل ترین نحو ممکن به سرانجام برسد؛ از مراتب زیارت حرم امام حسین(ع) ، موارد زیر را در ذهن داشته باشید:

*پس از ورود به داخل محیط حرم، حتما نماز زیارت بخوانید(این نماز 2 رکعت است و به نیت زیارت باید خوانده شود).

*پس از خواندن نماز زیارت برای خداوند سجده کنید برای دادن همچین نعمت بزرگی به ما انسان ها، منظور قرار دادن امامان بر سر راهمان است.

*مقداری از قران را بخوانید و آن را به ائمه اهدا کنید تا ثواب زیارتتان چندین برابر شود(میزان دعا به انتخاب خودتان است، هرچه بیشتر قرآن بخوانید ثوابتان بیشتر خواهد بود).

آداب زیارت در حرم امام حسین

*خواندن دعاهای وارده پس از انجام اعمال نماز و زیارت از واجبات است.

*بجای خواندن دعاها و زیارت های غیر مأثوره، تنها دعاهای مأثوره را بخوانید و دعاهای غیر مأثوره را ترک کنید.

*پس از رسیدن به ضریح امام حسین(ع) و به هنگام زیارت حرم ایشان سر به زیر انداخته و به هیچ جهتی توجه نکنید، چرا که نشانه غم و اندوه در از دست دادن حسین بن علی است.

*اگر از نظر فیزیکی و جسمانی مشکلی ندارید، حتما زیارت را بصورت ایستاده انجام دهید تا در مقابل امام حسین(ع) سر افراز شوید.

*به مانند بندگان و حتما با پای برهنه به زیارت ضریح ایشان بپردازید.

*اگر هنگام زیارت، شما را به اقامه نماز جماعت دعوت کردند، حتما زیارت را خاتمه دهید تا به نماز جماعت بایستید و با زائران همراه شوید.

*اگر پدر و مادرتان در آنجا حضور نداشتند یا فوت شده باشند، به نیت پدر و مادر خود اعمل زیارت را انجام دهید تا ثواب آن هم برای خود و هم پدر و مادرتان محسوب شود.

 آداب زیارت امام حسین (ع) باطنی و رفتاری

علاوه بر ظاهری زیبا، شما باید از باطنی پاک و مطهر هم برخوردار باشید تا در نظر حسین بن علی و اجداد ایشان، کامل دیده شوید و بتوانید به عنوان یک شیعه خالص و از عشاق سالار شهیدان به حساب بیایید؛ حال بیایید و به عنوان نه تنها یک شیعه، بلکه به عنوان انسانی کامل، موارد زیر را رعایت کنید:

*از فحش دادن یا گفتن الفاظ بد و رکیک دوری کنید و عادت استفاده از آنها را از ذهن خود بیرون کنید.

*در صورت امکان و داشتن شرایط مالی مناسب، حتما به افراد نیازمند و در اطراف حرم امام حسین(ع) نذری دهید، چرا که سوای ثواب آن، یک کار انسان دوستانه و مسئولیت اجتماعی به شمار میرود.

آداب زیارت

* قسم خوردن یا همان سوگند های بی موقع و دروغین را از ذهن خود پاک کنید، تا بتوانید رو راستی و صداقت را در زندگی خود احساس کنید.

*سعی کنید در سخنانتان از شوخی و مزاح بی مورد استفاده نکنید تا به عنوان یک انسان با شعور و درک بالا شما را بشناسند.

*هنگام حرف زدن با دیگران صدایتان را بلند نکنید و آرامش خود را حفظ کنید، چرا که حضرت محمد(ع) میگویند: هیچ چیز زیباتر از سکوت و آرامش نیست، چرا که سبب ارتباط بیشتر با خداوند و آرامش خاطر میشود.

*در داخل حرم و بیرون از آن به گفتن ذکر خداوند روی آورید و از احساس آرامشی که به شما میدهد نهایت لذت را ببرید.

*سعی کنید بطور کلی کمتر سخن بگویید و اگر هم به سخن گفتن وادار شدید، سعی کنید به خیر سخن بگویید و غیر از آن حرفی نزنید.

* قبل از پا گذاشتن به داخل صحن حرم امام حسین(ع) ( karbala ) حتما از خداوند اجازه ورود بخواهید.

تمامی موارد ذکر شده اصول و آداب زیارت سیدالشهداء است و برای هر یک از زائران انجام آنها واجب میباشد، البته مهمتر از تمام اینها، خلوص نیت انسان ها است.

حال که در رابطه با آداب زیارت امام حسین(ع) سخن گفتیم، بیایید در رابطه با ثواب زیارت ایشان هم مطلبی بخوانیم تا بدانید که انجام این اداب بی دلیل نیست و ارزشش بسیار بیشتر از انجام است.

آداب زیارت حرم امام حسین

ثواب زیارت امام حسین(ع)

اگر بدانید ثواب زیارت امام حسین چقدر است، قطعا هر ساله به زیارت حسین بن علی خواهید رفت؛ بیشترین احادیث و روایات درباره زیارت سیدالشهداء را امام صادق(ع) بیان کرده اند، و ما از محبوب ترین روایات ایشان چند مورد را برایتان بازگو میکنیم.

امام صادق (ع) در رابطه با زیارت جدش حسین بن علی میفرمایند:

هر کس که به زیارت حسین(ع) برود و برای ایشان قطره ای اشک بریزد، از پشتوانه ایشان در روز قیامت بهره مند خواهند بود؛ اگر شما از دسته فقرا و تهی دست باشید و به زیارت امام حسین(ع) بروید، قطعا یک زیارت خانه خدا برای شما نوشته خواهد شد.

به گفته ایشان، هر پنجشنه حدود 70 هزار فرشته برای زیارت آرامگاه امام حسین(ع) به زمین میایند و به دستور خداوند برای ایشان سجده میکنند، چرا که بار غم شهادت ایشان حتی محیط عرش را هم به لرزه در آورده است.

اگر شخصی توان رفتن به زیارت امام حسین(ع) را ندارد و مسیر او بسیار دو باشد، میتواند اعمال زیارت را از خانه خود انجام دهد و یک زیارت کامل برای او به ارمغان میاورد.

حال با دانستن میزان ثواب زیارت حسین بن علی، قطعا برای رفتن و اقدام برای زیارت این امام بزگوار مسمم تر شده اید؛ باشد که در روزهای آتی رفتن به کربلا قسمت همگی شود و با یک دل پاک به دیدار با حسین بن علی برویم.