زیارت حرم امام حسین (ع)

تغییرات حرم امام حسین از گذشته تا به امروز
فهرست مطلب

ماه محرم و صفر یاد آور دردی بسیار بزرگ و مشترک برای تمام شیعیان در طول تاریخ بوده که اکثرا مسلمانان در این ماه به زیارت حرم امام حسین ( ع) میروند که یکی از سوزناک ترین واقعه در اسلام و پیشینه شیعیان ماه محرم و بخصوص روز عاشورا محسوب میشود.

امام حسین(ع) سومین امام در مسلمانان شیعه به شمار میرود و از جایگاه والایی در ذهنیت تمام اقشار اعم از مذهبییون و … برخوردار است. او دومین فرزند امام علی(ع) بعد از امام حسن(ع) بوده و برادری کوچک تر از خود به نام حضرت عباس هم دارد با با اینکه جایگاه امامت به عباس بن علی تعلق نگرفت اما بر حسب احترام شیعیان وی را به نام حضرت عباس می شناسند.

امام حسین در روز عاشورا و در جنگ با عبیدالله بن زیاد به شهات رسید. این اتفاق که به واقعه عاشورا هم معروف است در دشت نینوا اتفاق افتاده؛ بسیاری از افراد این سوال را دارند که آیا کربلا تفاوتی با نینوا دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر نام دشت نینوا مربوط به گذشته و کربلا نامی است که امروزه این محدوده را با آن می شناسند و از لحاظ جغرافیایی دشت نینوا منطقه ای است میان رود دجله و رود فرات که بخشی از خاک شهر کربلا به حساب میاید.کربلا در مرکز کشور عراق قرار دارد؛ با وجود وسعت کمی که دارد اما به دلیل وجود حرم پاک و مطهر سید و سالار شهیدان توانسته محبوبیت به سزایی در دل مسلمانان شیعه به دست بیاورد.

زیارت حرم امام حسین

حرم امام حسین (ع) کجاست؟

حرم امام حسین(ع) در مرکز شهر کربلا واقع شده و از هر سمت و سویی توان دسترسی به آن وجود دارد.  در داخل صحن حرم ایشان بیشتر افرادی که پا به پای امام آمدند و در جنگ به مقام شهادت رسیدند نیز دفن شده اند اما برخی از این شهیدان نیز خارج از حرم دفن شده اند مانند حر بن ریاحی که جایی به نام روستای حر و با فاصله تقریبا 8 کیلومتری حرم امام حسین(ع) دفن شده است و افراد بسیاری برای دیدار با آرامگاه او به روستای حر میروند . گنبدی هرچند کوچک بر روی مدفن او قرار داده اند تا جایگاهی برای دیدار با او وجود داشته باشد.

حرم عباس بن علی برادر کوچک تر امام حسین(ع) نیز همجوار حرم خود ایشان و در فاصله ای تقریبا 350 متری آن قرار دارد. شیعیان برای حفاظت و نگهداری بهتر از مدارک و آثار به جا مانده از واقعه عاشورا ، موزه ای در داخل حرم امام حسین(ع) به وجود آورده اند و تمامی وسایل به جا مانده را در آن نگهداری میکنند.

روایت بسیار جنجالی در رابطه با خونی شدن خاک مدفن امام حسین(ع) نیز وجود دارد که در آن میگفتند خاک این قسمت از حرم در روز عاشورا از رنگ قهوه ای به رنگ سرخ تغییر میکند.

بسیاری از افراد این روایت را شایعه میخواندند ، اما با خبر دار شدن دولت عراق از این اتفاق اجازه حضور مردم در موزه ی حسین(ع) در روز عاشورا توسط دولت عراق داده شد تا مردم بتوانند این اتفاق را از نزدیک مشاهده کنند . و قطعا سرخ شدن رنگ این خاک کاملا منطقی است چرا که از سنگینی غم این رویداد ، طبیعت نیز نمیتواند از پس تحمل آن برآید پس باید به یک شکل آن را نشان بدهد.

حرم امام حسین کجاست

تغییرات حرم امام حسین در طول تاریخ

بسیاری میگویند که ساخت حرم سیدالشهداء از زمان جابر بن عبدالله انصاری انجام شد ، چرا که ایشان اولین کسی بودند که از مدینه به سمت کربلا بعد از جنگ عاشورا راهی شده و اولین زیارت کننده مدفن حسین بن علی حساب میشود. پس از زیارت او از محل دفن حضرت عشق ، شیعیان شروع به ساخت مقبره ای برای یادبود از این امام مظلوم کردند.

حرم حسین(ع) بارها توسط بسیاری از افراد مورد حمله و غارت قرار گرفته و مواقع زیادی افراد حکومتی و دشمنان عراق دست به تخریب این بارگاه زدند، اما همانطور که همگی میدانیم ، مظلوم هیچگاه فراموش نمیشود . در مقابل تخریب های پی در پی حرم ایشان، شیعیان دست اتحاد را بر هم میفشارند و آن را هربار ترمیم و بازسازی میکردند . ایرانیان بسیاری نیز در بازسازی حرم نقش داشته اند که از قدیمی ترین آنها که محبوبیت زیادی نیز کسب کرده بود بخواهیم بگوییم ، شاه اسماعیل صفوی بود. از قرن 13 هجری شمسی تا به الان نیز بسیاری از شیعیان برای بازسازی حرم و ترمیم آسیب های آن اقدام به سفر به کربلا کرده اند ، اما معروف ترین این سفر ها سفر سردار قاسم سلیمانی برای زیارت و ترمیم حرم بود که زبانزد طرفداران ایشان نیز شده بود.