روز چهلم شهادت امام حسین (ع)

تصاویر مربوط به اربعین 1402
فهرست مطلب

حسین بن علی در روز عاشورا به دشت نینوا رسید و کاروان خود را در آن محل اسکان داد تا بتوانند کمی استراحت کنند و در نهایت به سمت مقصد نهایی خود یعنی کوفه رهسپار شوند، که در حین عزیمت به سمت کوفه با سپاه عمر بن سعد روبرو شدند که به دستور یزید بن معاویه به آنجا فرستاده شده بود.

پس از گذشت سه شبانه روز جنگ میان سپاه عمربن سعد و لشکر امام حسین(ع) شروع شد و تا بعد از ظهر همان روز به طول انجامید؛ از شهادت های بسیار تلخ و غم انگیز آن روز سهمگین میتوان به شهادت برادر امام حسین (ع) یعنی عباس بن علی اشاره کرد که تا به امروز کربلا جنگاوری با شجاعت و بزرگی او به خود ندیده و نخواهد دید.

شرایط پیاده روی اربعین

اما هرچقدر هم بخواهیم درمورد جنگ سخن بگوییم ، باز هم درد شهادت سیدالشهداء در این میان سنگینی خاصی دارد چرا که حسین بن علی به عنوان آخرین مرد خیمه ها به نامردی و با ضربه از پشت سر شهید شد و با شنیدن داستان شهادت ایشان اشک به خانه چشم هایتان راه پیدا میکند.

روز شهادت امام حسین (ع) میان شیعیان، عاشورا نام دارد که به رغم اعتقاد به حدیث پیامبر اکرم در رابطه با عدد چهل و برگذاری مراسم چهلم برای تمامی افرادی که آسمانی میشوند؛ شیعیان برای امام سوم خود نیز یک روز چهلم در تاریخ به ثبت رسانده اند به نام اربعین حسینی که هر کس با شنیدن این اسم به یاد تشنگی حسین و خانواده مطهر ایشان و یاران با وفایش می افتد.

معنای پیاده روی روز چهلم شهادت امام حسین (ع)

کلمه اربعین حسینی خود به معنای چهل بوده و در تاریخ شیعیان به اصطلاح یک مراسم مذهبی بوده و چقدر زیباست که نام این روز پر معنا در تاریخ شیعیان هم به همین اسم نام گذاری شده است. بسیاری از شیعیان در سرتاسر جهان در این روز عزیز به پخش نذورات یا عزاداری در محل هایی که برای همین امر برپا شده اند میپردازند.

پیاده روی اربعین 1402

اربعین حسینی در ایران

ایرانیان از زمان قدیم مخصوصا دوره صفویه تا به امروز ارادت خاصی نسبت به امام حسین(ع) داشته و دارند؛ هرساله سوله ها و هیئت های بزرگی مخصوص به عزاداری در ده روز اول محرم در تمامی شهر ها برپا میکنند؛ نذر پخش کردن های ایرانیان زبانزد تمامی شیعیان در خاورمیانه است چرا که حجم بسیاری از مستمندان را از نظر خوراک تحت پوشش قرار میدهد؛ همچنین ایرانیان برای مراسم چهلم سالار شهیدان حسین بن علی نیز کم نمیگذارند و از روز اربعین حسینی تا پایان ماه صفر هم فرم عزاداری خود را برای ادای اخترام و همدردی با حضرت عشق حفظ میکنند.

موکب اربعین

به موکب ها ایستگاه های صلواتی هم میگویند که کارشان ارائه خدمات یا غذای رایگان به زائران در ایام محرم میباشد. در ایران موکب ها همه جا دیده میشوند و معمولا از ابتدای محرم تا اخرین روز ماه صفر به فعالیت خود ادامه میدهند ، اما در عراق معمولا موکب ها در مسیر زائران قرار میگیرند که اکثرا در روزهای پیاده روی اربعین حسینی برپا میشوند تا زائران را اسکان دهند.

گفته میشود برخی موکب ها بسیار بزرگ هستند و برخی بسیار کوچیک ، حتی موکب هایی وجود دارند که تا صد هزار نفر را میتوانند تحت پوشش خود قرار بدهند.