شهر های زیارتی در برنامه تور کربلا

شهر های زیارتی در مسیر تور کربلا
فهرست مطلب

کشور عراق شهر های زیارتی بسیاری را در خود جایی داده ومقصد بسیاری از مسلمانان شیعه شده است، همچنین افراد زیادی این کشور را در ذهن خود کشوری مذهبی در نظر دارند و شهر کربلا که مهمترین شهر زیارتی آن است را به عنوان یک شهر مقدس میشناسند. برای همین تور های گردشگری و مذهبی زیارت از این شهر پربازدید را در برنامه کاری خود قرار میدهند. مسیر حرکت از کشورمان ایران در تور های کربلا به سمت این شهر به شکلی است که به عبور از شهر های زیارتی بسیاری منجر میشود. در این مطلب سعی بر معرفی این شهر ها و اماکن زیارتی آنها داریم.

برنامه تور کربلا

تمامی زائرانی که قصد سفر به کربلا را دارند و می خواهند برای سفر زیارتی خود از تورهای گردشگری مذهبی استفاده کنند سوالات یکسانی را مطرح میکنند. یکی از این سوالات که در واقع جزو متداول ترین ها نیز به شمار می رود همین برنامه تور کربلا هوایی و زمینی است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با شهر های زیارتی و اماکن زیارتی کربلا آشنا کنیم تا بدانید سیر این سفر سیاحتی و زیارتی چطور خواهد بود.

شهر های سیاحتی و زیارتی عراق

شهر نجف

نجف شهری تقریبا بزرگ در جنوب عراق با جمعیتی بالغ بر675 هزار نفر و اولین مقصد زائران بعد از خروج از کشورمان است که به دلیل وجود فرودگاه بین المللی در مرکز آن فرود تمامی هواپیما ها از ایران برای ورود به خاک کشور عراق در فرودگاه بین المللی آن صورت میگیرد و نقش مهمی در برنامه حرکت تور های کربلا ایفا میکند. از مهمترین مکان های زیارتی شهر نجف که شامل چندین مسجد و حرم میباشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

حرم حضرت علی (ع)

از زیارت گاه های مهم و پر بازدید کشور عراق بعد از حرم امام حسین(ع) میباشد که اولین امام شیعیان یعنی امام علی(ع) در آن آرامیده است.

مسجد کوفه

جزئی از 4 مسجد مهم مسلمانان و اللخصوص شیعیان به حساب میاید و بعد از مسجد الحرام آن را قدیمی ترین مسجد در طول تاریخ میدانند .

اماکن زیارتی واقع شده در شهر نجف

شهر کربلا

 عاشقان سیدالشهدا هر ساله برای زیارت حرم امام حسین(ع) و برادر بزرگوارش حضرت ابوالفضل از راه های مختلفی خود را به  شهر زیارتی کربلا میرسانند ، و عمده آنها بصورت کاروانی و گروهی این سفر را آغاز میکنند تا در صورت نیاز از کمک شخصی آشنا به زبان عربی و شهر کربلا ( karbala ) بهره ببرند. برای بهره مندی از این دسته سفر ها بهترین راه، تور های زمینی و هوایی کربلاست چون برنامه اصلیشان زیارت این دو برادر بزرگ میباشد.

حرم و ضریح امام حسین (ع)

صحبت از واقعه عاشورا و ماه محرم تصویر حرم امام حسین(ع) را جلوی چشمانمان ظاهر میکند،هرچقدر هم  از شهادت این امام بزرگوار و لشکر مظلوم و فداکارش بگوییم، باز هم میبینیم که با گذشت 1400 سال همچنان با شنیدن روایات آن روز چشمانمان را خیس میکنند. به یادبود از امام حسین(ع) شیعیان حرمی را بر روی مدفن او ساخته و هرساله برای تجدید دیدار با حضرت عشق به زیارت حرم ایشان  در شهر کربلا میروند.

حرم حضرت ابوالفضل یا عباس ابن علی

عباس ابن علی یا ابوالفضل برادر کوچکتر امام حسین (ع) بود که در روز عاشورا در کنار ایشان به شهادت رسید و حرم او را کنار برادرش امام حسین (ع) در شهر کربلا قرار داده اند و مسلمانان شیعه به زیارت او در مرقدش میروند.

*فاصله بین حرم این دو بزرگوار را بین الحرمین میگویند که از بار معنایی بسیاری در ذهن شیعیان برخوردار است.

اماکن زیارتی واقع شده در شهر کربلا

شهر کاظمین

 کاظمین یکی از شهرهای برنامه تور کربلا است که هنگام برگشت از کربلا و اتمام دیدار با امام عشق، حسین(ع)، به شهر کاظمین فرستاده میشوید تا در روز آخر قبل از بازگشت به کشورمان ایران بتوانید لحظاتی را به دیدار با دیگر امامانمان بپردازید.

حرم امام محمد تقی(ع)

فرزند امام رضا(ع) و امام نهم شناخته میشود و حرم ایشان در کنار حرم امام موسی کاظم (ع) در شهر کاظمین است. فرزند ایشان امام هادی (ع) بوده که حرم ایشان نیز در شهر سامرا واقع شده است.

حرم امام موسی کاظم(ع)

پدر امام رضا(ع) و در اصل امام هفتم شیعیان میباشد و به دلیل اینکه حرم امام محمد تقی(ع) و امام موسی کاظم(ع) در این شهر ساخته شده است نام آن را کاظمین گذاشته اند.

اماکن زیارتی کاظمین و سامرا

شهر سامرا

علت نداشتن اقامت در شهر سامرا برای زائران چیست؟

سوال بسیاری از زائران این است که چرا هنگام سفر با تور کربلا در شهر سامرا اقامت ندارند، و سازمان حج و زیارت پاسخ واضح آن را داد. (نداشتن امنیت کافی برای مسافران).

اما آیا نداشتن امنیت بالا باعث میشود که تور های زیارتی کربلا از بازدید این شهر گذر کنند؟ خیر، این شهر نیز مانند دو شهر قبلی از وجود حرم دو امام در خود بهره مند بوده و زیارت هر دوی آنها را تجربه خواهید کرد که شایان ذکر است نام این دو حرم به شرح زیر میباشد:

حرم امام هادی(ع)

امام دهم مسلمانان شیعه است که از درجه بالایی برخوردار بوده و پدر بزرگ امام زمان به شمار میرود.

حرم امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) امام یازدهم ما شیعیان بوده و مزار و مرقد او در کنار پدرش امام هادی (ع) قرار دارد که به دلیل حضور پدر و پسر در یک مکان به آن عسکریین نیز میگویند. و در انتهای مسیر با بازگشت به کشورمان زیارتی به یادماندنی را در خاطرات خود ثبت میکنید.