شهر های زیارتی عراق

شهر های زیارتی کربلا
فهرست مطلب

کشور عراق به دلیل داشتن شهر های زیارتی بسیاری که در خود جایی داده ومقصد بسیاری از مسلمانان شیعه است و افراد زیادی این کشور را در ذهن خود کشوری مذهبی در نظر دارند و شهر کربلا که مهمترین شهر زیارتی آن است را شهری مقدس میدانند.برای همین تور های گردشگری و مذهبی زیارت از این شهر را در برنامه کاری خود قرار میدهند. مسیر حرکت از کشورمان ایران در تور کربلا به سمت این شهر به شکلی است که به عبور از شهر های زیارتی عراق بسیاری منجر میشود.

معرفی تمام شهر های زیارتی عراق

کشور عراق با توجه به شرایط اقلیمی که دارد شهر های مذهبی بسیاری را در خود جای داده و حرم تعداد کثیری از امامان ما در این منطقه قرار گرفته به همین دلیل است که عراق و به خصوص شهر کربلا به یکی از قطب های گردشگری مذهبی تبدیل شده و بسیاری از افراد از اقصی نقاط جهان دلشان می خواهد تا حداقل برای یک بار هم که شده به این کشور سفر کنند و خود را نزدیک به آنچه سال ها قبل بر دل آنها گذشته احساس کنند.

شهر و اماکن زیارتی عراق

شهر نجف

نجف یکی از شهر های زیارتی عراق است که در جنوب عراق واقع شده و با جمعیتی بالغ بر675 هزار نفر و اولین مقصد زائران بعد از خروج از کشورمان شهر نجف است که به دلیل وجود فرودگاه بین المللی در مرکز این شهر فرود تمامی هواپیما ها از ایران برای ورود به عراق در آن صورت میگیرد و نقش مهمی در برنامه حرکت تور های کربلا ایفا میکند. از مهمترین مکان های زیارتی شهر نجف که شامل چندین مسجد و حرم میباشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

حرم حضرت علی (ع)

از زیارت گاه های مهم و پر بازدید کشور عراق بعد از حرم امام حسین(ع) میباشد که اولین امام شیعیان و جانشین پیامبر امام علی(ع) در آن آرامیده است.

مسجد کوفه

جزئی از 4 مسجد مهم مسلمانان و اللخصوص شیعیان به حساب میاید و بعد از مسجد الحرام آن را قدیمی ترین مسجد در طول تاریخ میدانند .

سعی بر اینکه شما در تورهای کربلا از تمامی مکان های زیارتی بازدید کنید عنصر مهمی از برنامه سفر به این شهر است.

اماکن زیارتی شهر نجف

شهر کربلا

 این شهر جزو مشهور ترین شهر های زیارتی عراق است که عاشقان سیدالشهدا هر ساله برای زیارت حرم امام حسین(ع) و برادر بزرگوارش حضرت ابوالفضل از راه های مختلفی خود را به  شهر زیارتی کربلا میرسانند ، و عمده آنها بصورت کاروانی و گروهی این سفر را آغاز میکنند تا در صورت نیاز و کمک از شخصی آشنا به زبان عربی و شهر کربلا راهنمایی بگیرند. برای بهره مندی از این دسته سفر ها بهترین راه تور های زمینی و هوایی کربلاست چون برنامه اصلیشان زیارت این دو برادر بزرگ میباشد.

حرم و ضریح امام حسین (ع)

صحبت از واقعه عاشورا و ماه محرم تصویر حرم امام حسین(ع) را جلوی چشمانمان ظاهر میکند . از رو شهادت این امام بزرگوار و لشکر مظلوم و فداکارش میتوان سالها گفت و گو کرد و میبینیم که با گذشت 1400 سال همچنان با شنیدن روایات آن روز چشمانمان خیس میشود. به یادبود از امام حسین(ع) شیعیان حرمی را بر روی مدفن او ساخته و هرساله برای تجدید دیدار با حضرت عشق به زیارت این حرم در شهر کربلا میروند.

حرم حضرت ابوالفضل یا عباس ابن علی

عباس ابن علی یا ابوالفضل برادر کوچکتر امام حسین (ع) بود که در روز عاشورا کنار این بزرگوار به شهادت رسید و حرم او را کنار برادرش امام حسین (ع) در شهر کربلا قرار داده اند و مسلمانان شیعه به زیارت این حرم میپردازند.

*فاصله بین حرم این دو بزرگوار را بین الحرمین میگویند که از بار معنایی بسیاری در ذهن شیعیان برخوردار است.

اماکن زیارتی شهر کربلا

شهر کاظمین

 هنگام برگشت از کربلا و اتمام دیدار با امام عشق امام حسین(ع)، به شهر کاظمین فرستاده میشوید تا در روز آخر قبل از بازگشت به کشورمان ایران بتوانید لحظاتی را به دیدار با دیگر امامانمان بپردازید.

حرم امام محمد تقی(ع)

فرزند امام رضا(ع) و امام نهم به شمار میرود و حرم ایشان در کنار حرم امام موسی کاظم (ع) در شهر کاظمین است. فرزند ایشان امام هادی (ع) بوده که حرم ایشان نیز در شهر سامرا واقع شده است.

حرم امام موسی کاظم(ع)

پدر امام رضا(ع) و در اصل امام هفتم شیعیان میباشد و به دلیل اینکه حرم امام محمد تقی(ع) و امام موسی کاظم(ع) در این شهر ساخته شده است نام آن را کاظمین گذاشته اند.

اماکن زیارتی شهر کاظمین

شهر سامرا

علت نداشتن اقامت در شهر سامرا برای زائران چیست؟

سامرا یکی از شهر های زیارتی عراق است که زائران در آن نمی توانند ساکن شوند و سوال بسیاری از زائران این است که چرا هنگام سفر با تور کربلا در شهر سامرا اقامت ندارند، و سازمان حج و زیارت پاسخ واضح آن را داد. (نداشتن امنیت کافی برای مسافران).

اما آیا نداشتن امنیت بالا باعث میشود که تور های زیارتی کربلا از بازدید این شهر گذر کنند؟ خیر .این شهر نیز مانند دو شهر قبلی از وجود حرم دو امام در خود بهره مند بوده و زیارت هر دوی آنها را تجربه خواهید کرد که شایان ذکر است نام این دو حرم به شرح زیر میباشد:

حرم امام هادی(ع)

امام دهم مسلمانان شیعه است که از درجه بالایی برخوردار بوده و پدر بزرگ امام زمان به شمار میرود.

حرم امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) امام یازدهم ما شیعیان بوده و مزار و مرقد او در کنار پدرش امام هادی (ع) قرار دارد که به دلیل حضور پدر و پسر در یک مکان به آن عسکریین نیز میگویند.

و در انتهای مسیر با بازگشت به کشورمان زیارتی به یادماندنی در خاطرات خود ثبت میکنید.