فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟

فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟
فهرست مطلب

فاصله شهر نجف تا شهر کربلا چیزی حدود 80 کیلومتر میباشد و اکثرا زائران ایرانی که از خاک کشور عزیزمان ایران قصد زیارت کربلا را دارند، مجبور به گذراندن این فاصله 80 کیلومتری هستند.

فرقی ندارد که بخواهید فاصله نجف تا کربلا را با وسیله نقلیه طی کنید یا پای پیاده اما بهرحال مجبور به گذر از آن هستید.

شهر نجف نزدیکترین فرودگاه بین المللی عراق نسبت به شهر کربلا را دارد، بنابراین زائران برای تجربه سفر هوایی به کربلا باید در شهر نجف فرود بیایند( کربلا فرودگاه ندارد) و با یک ترانسفر زمینی به مقصد دلها برسند.

شهر نجف و کربلا از ایمن ترین شهر ها در عراق هستند و هیچ گروهکی مثل داعش این دو شهر را تهدید نمیکند و مسلمانان به راحتی میتوانند به زیارت ائمه اطهار بپردازند.

شهر نجف اولین مقصد زائران تورکربلا

شهر نجف و شهر کربلا زیارتگاه های متعددی را درخود جایی داده اند و از پر بازدید ترین شهر ها در کشور عراق برای زائران به شمار میروند. علاوه بر بخش مذهبی این دو شهر، هر دو به بازار مرکزی و چند مرکز تفریحی مجهز هستند تا شما را با یک سفر گردشگری مذهبی همراه کنند.

در تور های زیارتی کربلا که به اجرا در میایند، برنامه ریزی های دقیقی انجام میشود که در این برنامه ها گذر و بازدید از شهر نجف را قرار میدهند. چرا که شهر نجف حرم و ضریح یکی از محبوب ترین ائمه را در خود جای داده است.

البته شایان به ذکر است که بدانید مجری های برگذار کننده تور های زمینی و هوایی کربلا هر دو با گذر از شهر نجف، زیارت این شهر زیبا و مذهبی را به چشمان شما هدیه میدهند.

اماکن زیارتی شهر نجف

برای اینکه اطلاعاتی در خصوص زیارت شهر نجف داشته باشید، از اماکن آن برایتان شرح مختصری میدهیم تا با این شهر زیبا آشنایی بیشتری داشته باشید و از بازدید آن نهایت لذت را ببرید:

  • حرم حضرت علی(ع) : چه بار معنوی میتواند بیشتر از زیارت بارگاه و حرم امام اول شیعیان و جانشین پیامبر اسلام(س) وجود داشته باشد!و حقیقتا یکی از دلایل بزرگ سفر به نجف را نیز همین میتوان شمرد ضریح و حرم حضرت علی (ع) در مرکز شهر نجف و در فاصله 70 کیلومتری شهر کربلا قرار گرفته است و مهمترین علت زیارت ملسمانان شیعه از این شهر است.
امکان زیارتی شهر نجف
  • قبرستان وادی السلام : یکی از قبرستان های مهم شیعیان و مسلمانان در جهان است که محل دفن و قرار گیری چندین تن از بزرگان و حضرات بوده و از ارزش والایی برخوردار است، قبرستان وادی السلام با فاصله کمی نسبت به حرم و ضریح حضرت علی قرار گرفته است.
  • مقام حضرت مهدی(عج) :شیعیان و عاشقان اسلام منتظر امام آخر خود هستند، چرا که ایشان غیابی بلند مدت داشته و قرار است دنیا را ز پلیدی ها پاک سازد و فرج کند. امام مهدی(ع) در شهر نجف یک بارگاه به نام مقام برای خود دارد و این بارگاه نشان از حضور حضرت مهدی(عج) در شهر نجف دارد و شیعیان هر ساله برای تجدید دیدار با امام غیاب خود به این بارگاه میروند.

اماکن زیارتی شهر کربلا

اماکن زیارتی شهر کربلا بسیار زیاد هستند اما بگذارید بپرسم زمانی که نام پر مسما کربلا به گوشتان میخورد به یاد چه چیزی می افتید؟ قطعا یک اسک در ذهن شما نقش خواهد بست، درسته، نام حسین بن علی در گوش هایمان زمزمه میشود. هر چه میگذرد و سال به سال به تاریخ وقوع جنگ دردناک کربلا افزوده میشود بیش از بیش غم وجودمان را میگیرد و بیشتر از گذشته به مظلومیت امام حسین (ع) در آن زمان پی میبریم.

از مهمترین مکان های زیارتی در کربلا به چندین مورد میتوانیم اشاره کنیم و از ارزش این شهر در اسلام برایتان بگوییم و بدانید که چرا هرساله تعداد بسیاری برای زیارت کربلا به خاک عراق سفر میکنند.

  • حرم و ضریح امام حسین(ع) : مهمترین و بزرگترین زیارتگاه در شهر کربلا است و برای شیعیان بسیار با ارزش میباشد، بطوری که سالانه میلیون ها زائر ازکشور های مسلمان برای زیارت ایشان به شهر زیارتی کربلا سفر میکنند. بیشترین تعداد زائران از کشور عزیزمان ایران است. امام حسین(ع) مظلوم ترین شهید در راه اسلام است که شهادت خود را در راه خداوند و رصالت الهی تقدیم کرد و شریعت خود را بجای آورد.
  • حرم حضرت عباس : عباس بن علی فرزند سوم امام علی(ع) بود که در کنار برادر بزرگوارش حسین(ع) در جنگ کربلا معروف به واقعه عاشورا شهید شد. حرم و ضریح حضرت عباس در کنار برادر ایشان در مرکز شهر کربلا قرار گرفته است.
  • تلّ زینبیه : در واقعه عاشورا حضرت زینب (س) برای دیدن صحنه و شرایط جنگ و اوضاع برادرانش بر روی یک تپه 3 متری رفته و از آنجا نظاره گر جنگ بوده که شیعیان ببرای این تپه شنی یک گند درست کرده اند تا سبب دیدار نزدیکتر مسلمانان با وقایع اسلامی شوند.
امکان زیارتی شهر کربلا

فاصله نجف تا کربلا با پای پیاده

پیاده روی اربعین معروف ترین مراسم در میان شیعیان است که در روز اربعین (چهلم امام حسین(ع)) اجرا میشود و متشکل از پیمودن فاصله نجف تا کربلا با پای پپیاده است. فاصله این دو شهر 80 کیلومتر میباشد و تقریبا دو روز به طول می انجامد.

شیعیان ایرانی در ماه محرم شور و شوق حسینی را در تک به تک مناطق به جهانیان نشان میدهند و ارادت خالصانه خود به حسین بن علی را ادا میکنند. از مهمترین روز های ماه محرم اربعین است که به چهلم امام حسین(ع) شهرت دارد و هر ساله چه در داخل ایران و چه در خارج از آن شیعیان به اجرای مراسمات مختلف مذهبی مثل سینه زنی، دسته راه انداختن، زنجیر زنی، روضه خوانی میپردازند.

از مراسمات مهم در اربعین پیاده روی به سمت شهر کربلا است که معمولا طبق برنامه پیش میرود، به طوری که افراد ابتدا از مسیر های زمینی و هوایی خود را به شهر نجف میرسانند و سپس با پای پیاده و از مسیر های تعیین شده به سمت کربلا رهسپار میشوند.

در میان راه چندین ایستگاه برای اسکان دادن به زائران و پخش نذری و اغذیه برای رفع نیاز زائران به غذا و خورد و خوراک میپردازند. این ایستگاه های صلواتی معمولا توسط مردم خود عراق مدیریت میشوند.

پیاده روی اربعین

برای رساندن خودتان به شهر نجف از راه زمینی میتوانید با ماشین شخصی و یا اتوبوس و حمل و نقل عمومی خودتان را به 4 مرز میان خاک عراق و کشورمان ایران برسانید و سپس با یک ترانسفر زمینی به شهر نجف مشرف شوید تا با پای پیاده راهی کربلا شده و به زیارت سالار شهیدان بروید.

  1. مرز مهران: این مرز در استان ایلام قرار گرفته است و میتوان گفت که پر تردد ترین مرز خاکی میان ایران و عراق(Iraq)
  2. است و اکثر زائران از این مرز خود را به کشور عراق میرسانند.
  3. مرز شلمچه: شلمچه منطقه ای در خوزستان است و همگی با نام آن اشنایی داریم، مرز شلمچه هم در استان خوزستان قرار گرفته و جدا کننده کشور ما و عراق از این قسمت است.
  4. مرز خسروی: از مناطق محبوب استان کرمانشاه قصر شیرین است که با وقوع زلزله در نزدیکی آن در سال 1397 با مرکزیت سر پل ذهاب همگی آن را میشناسیم. مرز خسروی از مرز های استان کرمانشاه با کشور عراق میباشد که در منطقه قصر شیرین قرار گرفته است.
  5. مرز مریوان: این مرز در 120 کیلومتری سنندج از توابع استان کردستان قرار گرفته است و از مناطق کرد نشین اصیل به شما می آید و دارای یک پایانه مرزی با کشور عراق میباشد.

کلام آخر!

اگر میخواهید در اربعین 1402 یعنی امسال به کربلا سفر کنید و به زائران پیاده در این مسیر بپیوندید، نگران مسافت و فاصله این دو شهر نباشید، چرا که در کنار همراهان و شور و عشق حسینی، مسیر 80 کیلومتری برایتان 80 متر خواهد بود، چرا که خستگی به تنتان نخواهد آمد تا به زیارت سیدالشهداء برسید.