سوغات کربلا ویژه مسافران و زائران

سوغات کربلا
فهرست مطلب

بیشتر شهر های گردشگری در سرتاسر جهان برای خود و بنام خود یک هدیه یا سوغاتی خاص دارند که برای فروش به مسافران یا زائران در نظر میگیرند تا هر شخصی با خود یک یادگاری یا سوغات کربلا را به خانه ببرد، شهر کربلا یکی از همین شهر ها است که سوغات بسیاری را برای خود دارد و هر ساله با توجه با حجم بسیار گسترده ای از زائران که به این شهر سفر میکنند بسیاری از این سوغات بفروش میرسند.

باید بدین شکل گفت که هر سال افراد بسیار زیادی به قصد زیارت ضریح متبرک امام حسین به کربلا سفر می کنند. می توان گفت دغدغه این افراد بعد از زیارت حرم مطهر امام حسین (ع)، خرید سوغات می‌ باشد. به طور کلی اولین چیزهایی که به عنوان سوغات کربلا در نظر گرفته می شود مهر، تسبیح، انگشتر و تربت پاک کربلا میباشند و برای این منظور ما در اینجا لیستی از سوغاتی های کربلا را معرفی کرده ایم که به ترتیب به هر کدام میپردازیم.

بهترین سوغاتی های کربلا که میتوانیم بخریم؟

برای شما عزیزان که قصد سفر به کربلا را دارید، در هر روزی از سال بخصوص اربعین و محرم که بیشترین میزان سفر به شهر کربلا صورت میگیرد، آشنایان و اطرافیانتان به عنوان تبرک از شما انتظار سوغات و یادگاری دارند که امریست کاملا طبیعی، در میان ما ایرانیان مرسوم است که هرکس به مسافرتی مهم میرود، با خود یک سوغات و یادگاری به همراه بیاورد و بازگرداند.

حال اگر در تصمیم گیری مانده اید که سوغاتی کربلا چی بخریم و اصلا کربلا چه نوع سوغاتی هایی دارد، بهتر است که به ادامه مطلب ما بپردازید تا با انواع سوغات کربلا اشنا شوید و بهترین تصمیم را در رابطه با خرید سوغاتی از این شهر زیارتی بسیار بلند مرتبه داشته باشید.

جانماز و سجاده

یکی از بهترین سوغاتی که میتوانید از کربلا بیاورید، جانماز و سجاده است. در کربلا انواع سجاده و جانماز با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع به فروش می‌رسند، این جا نمازها بسیار زیبا هستند، قیمتِ مناسبی دارند و میتوانند سوغاتیِ خوبی از این سفرِ معنوی باشند.

سوغات کربلا

تربت و مهر کربلا

بدون شک تربت کربلا و مُهر و تسبیح، مهم‌ترین سوغات این شهر به شمار می‌رود، شیعیان جهان خاک کربلا را مقدس می‌دانند، به همین دلیل از تربت آن به عنوان تبرک و از مُهرش برای خواندنِ نماز استفاده میکنند. احادیث و روایات زیادی از برکات تربت کربلا نقل شده و یکی از بهترین یادگاری‌هایی که میتوانید از این شهر با خود بیاورید، خاک مبارک آن و مهری است که از این خاک ساخته میشود. یکی از آثار و برکاتی که برای تربت امام حسین (ع) نقل شده، کناررفتن حجاب‌ها بین خداوند و بنده‌اش است.

دستگاه بخور عود و پودرهای معطر

احتمالاً از اینکه دستگاه بخور عود جزو بهترین سوغات کربلا به حساب می‌آید تعجب کرده‌اید، اما این دستگاه به لحاظ ظاهری از دیگر بخورهایی که می‌شناسیم متفاوت است. این دستگاه که از مس ساخته شده و ظاهری کاملا سنتی دارد، با گرم و خوشبوکردن هوای اطراف، حس خوب و مطلوبی به شما می‌دهد. در خانه‌ی بیشتر عراقی‌ها دستگاه بخور عود (اسانس سوز) وجود دارد و پودرهایی در این دستگاه سنتی سوزانده میشود که از گیاهان و دانه‌های معطر به دست می‌آید.دستگاه بخور با پودرهای معطری که رایحه‌های مختلفی دارند به فروش می‌رسد و یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که میتوانید از کربلا و نجف همراه خودتان به ایران بیاورید .

سوغات کربلا

سنگ عقیق و دُر نجف

سنگ‌های قیمتی در کشور عراق طرفداران بسیاری دارد، خصوصا دُرِ نجف که در میان تمام مردم جهان شناخته شده است. در شهرهای عراق به خصوص نجف، انگشترهایی که رکاب نقره و نگینی از سنگ‌های ارزشمند مانند عقیق و دُر دارند، در بسیاری از فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد و علاقمندان به این انگشترها میتوانند از میان مدل‌هایی با تنوع بالا هر کدام را که بخواهند انتخاب نمایند.

محصولات چرمی

چرم یکی از شیک‌ترین و خاص‌ترین سوغاتی‌ها، هدیه‌ها و یادگاری‌هایی است که میتوانید از سفر به کربلا و نجف برای عزیزانتان بیاورید. چرمی که برای ساخت محصولات مختلف از آن استفاده میشود از نوع بسیار مرغوبی بوده و در انواع و اقسام مدل‌های کفش و کیف اعم از کفش‌های زنانه و مردانه، کیف پول، کیف‌های دستی، رودوشی و کیف‌های بزرگ به‌کار برده میشود.

سوغات کربلا

رطب

یکی از محصولات بسیار پرطرفدار در کشور عراق رطب و یا همان خرما است که طرفداران بسیار خاص به خود را دارد. این خرما هم به صورت تازه و هم به صورت خشک وجود دارد و دارای طعم و مزه بسیار عالی میباشد. رطب علاوه بر طعم خوشمزه ای که دارد خاصیت درمانی نیز دارد و می‌تواند به عنوان یک سوغات عالی به حساب آید.

شیرینی

در بغداد و کربلا قنادی‌های متنوعی وجود داشته که میتوانید انواع شیرینی و شکلات‌های این کشور را برای دوستان و آشنایان خود به‌عنوان سوغاتی بیاورید. شیرینی های تقریباً شبیه ترکیه است و در بقیه کشورهای عربی نیز چنین شیرینی هایی رواج دارد که خیلی ظاهر زیبا، خوشمزه و هوس برانگیزی دارند.

علاوه بر این تاریخ انقضای آنها نیز طولانی است. هر نوع آجیل و مغزی که میخرید یادتان باشد که عراق مهد شیرینی جات و تنقلاتی است که با خرما تهیه میشوند و بیشتر آنها حاوی خرما و ادویه های گرمی مانند دارچین، زنجبیل و ادویه های خاص عربی هستند.

صنایع دستی کربلا

از بهترین سوغات کربلا میتوان به صنایع دستی که از شهرهای زیارتی عراق برای فروش به این شهر آورده میشوند هم اشاره کرد. از جمله این صنایع میتوان به روتختی، رومیزی، رومبلی و گلدان‌هایی با طرح‌ها سنتی اشاره کرد که میتوانید با توجه به سلیقه خود از بین آن‌ها بهترین‌شان را انتخاب کنید و به عنوان سوغات به ایران بیاوری وهمچنین در فروشگاه‌های بسیاری در کربلا و نجف، تابلوهایی به فروش می‌رسند که از جنس چوب یا فلز بوده و بر روی آن‌ها حکاکی شده است.

این تابلوها از جمله سوغات ارزشمند کشور عراق هستند، یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های عرضه‌ی این تابلوها، فروشگاه صنایع دستی در خیابان المتنبی میباشد یکی از مهمترین صنایع‌دستی عراق ، ظروف مسی است که بیشتر در کربلا یافت میشود. این ظروف در انواع و اشکال مختلف موجود بوده و بسیاری از مغازه‌دارها در همان مکان به ساخت آن‌ها مشغول هستند

طلا

یکی از بهترین سوغاتی های کربلا که میتوانید برای خانم‌ها از کربلا هدیه بیاورید، طلا و جواهر است. زیورآلاتی که در عراق خواهید دید بیشتر از جنس طلا است و این موضوع به روحیه جالب مردم عراق، یعنی علاقمندی ویژه آنها به زیورآلاتی از جنس طلا برمیگردد که در شکل‌های مختلف ارائه میشود.

دِشداشه

لباس مردانه معروف به دشداشه که از لباس‌های سنتی و معروف عراق به شمار می‌رود جزو سوغاتی های کربلا است که برای مردان بسیار راحت است. بلندی این لباس تا روی قوزک پاست و در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع آماده خرید برای زائران خوش‌سلیقه است. این لباس علاوه‌بر اینکه یک سوغاتی بومی‌ست، برای فصل گرما هم لباس مناسبی به‌شمار می‌رود. پوشیدن دشداشه در بعضی از شهرهای جنوبیِ کشورمان در بین مردان مرسوم است.

سوغات کربلا

عبای عربی

از سوغات کربلا که بین خانم‌ها بخصوص خانم‌های خوزستانی طرفداران زیادی دارد، عبای عربی است. معمولا قیمت این لباس‌ها با توجه به تزئیناتی که در پارچه آن‌ها به‌کاررفته، تفاوت دارد اما اغلب با قیمت‌های زیادی به فروش می‌رسند.

از کجا سوغات کربلا را با قیمت مناسب بخریم؟

حال که با تمامی انواع سوغات کربلا آشنا شده اید باید بدانید که از کجا میتوانید با کیفیت ترین سوغات کربلا را برای خودتان تهیه کنید، بهتر است برایتان از بازار کربلا بگوییم.

بازار کربلا معروف ترین محل خرید و فروش در شهر کربلا میباشد که تمامی زائران برای خرید انواع سوغات یا هر نوع وسیله و مایحتاج دیگری به این منطقه میروند.

این بازار در واقع مرکز شهر کربلا را در برگرفته است و از تمامی زوایا شما میتوانید به این بازار دسترسی داشته باشید.

بازار کربلا در نزدیکیه باب البغداد واقع شده است و با حرم عباس بن علی فاصله چندان دوری ندارد و شما میتوانید از هر نقطه شهر دسترسی راحتی به این بازار داشته باشید.

سوغات کربلا

ارزانترین سوغات کربلا کدامند؟

اصولا افرادی که به شهر زیارتی کربلا سفر میکنند چیز هایی را به عنوان سوغات در نظر میگیرند که مرتبط با مسائل مذهبی باشد، درست مثل مهر و جا نماز یا تسبیح های زینتی و خوشگل، که معمولا ایرانیات همین دو مورد را برای خرید در نظر میگیرند.

اما پیشنهاد ما به شما این است که برای هر شخصی متناسب با اخلاقیات و ویژگی های طرفتان بهترین سوغات را در نظر بگیرید، برای افرادی که به فکر سبک و استایل هستند میتوانید محصولات چرمی و یا انگشتر عقیق در نظر بگیرید، برای کسانی که بفکر تزئینات هستند یک جا اود چوبی تهیه کنید.

با توجه به شرایط مالی مردم، ارزانترین سوغات کربلا که میتوانید برای یک شخص در نظر بگیرید، مهر و جانماز میباشد، که ار برای تعداد زیادی از افراد هم بخواهید در نظر داشته باشید، میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

سوغات کربلا برای خانم ها چی بخریم؟

افرادی که برای زیارت به شهر کربلا سفر میکنند در هنگام بازگشت ممکن است دچار سردرگمی بشوند که چه چیزی برای خانم سوغاتی ببریم بهتره؟ پاسخ به این سوال وسایل پارچه ای و تزئیناتی است مثل چادر عبایی، کیف های بافته شده، جا نمازی، عطر، وسایل دکوری بهترین چیز هایی هستند که با یک قیمت مناسب میتوانید برای یک خانم تهیه کنید و به عنوان سوغات بیاورید.

خرید سوغات کربلا برای بچه ها و کودکان چیست؟

در زمینه کودکان بهتر است وسایل و ابزارآلاتی را انتخاب کنید که برای بچه ها سرگرم کننده باشند، یعنی وسایلی مثل اسباب بازی، انواع وسایل تزئینی، لباس، اقلام خورکی از جمله رطب که میتواند برای کودکان جذابیت داشته باشد، اما ترجیحا در جهت خرید سوغات برای بچه ها از چیز هایی استفاده کنید که احساس کودکانه به شخص بدهد مثلا از خریدن عود چوبی یا طلا جلوگیری کنید.

سوغات کربلا برای مرد

سوغات مناسب آقایان از کربلا چی بیاریم؟

سوغاتی که برای اقایان و پسران مناسب هستند بیشتر سنگ های زینتی و انگشتر های نقره که بر روی آنها سنگ کاری شده باشد هستند و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر وسایل دارند اما لباس و عطر هم به عنوان سوغات گزینه مناسبی میتواند برای آقایان مسن تر باشد، هر چند لباس و عطر اقلام مصرفی هستند اما انگشتر در صورت نگهداری مناسب تا ابد باقی میماند. به عبارتی آنچه گفته شده را میتون ارزنده ترین سوغات کربلا برای آقای دانست.

یادگاری ماندگار از سفر به کربلا

بیشتر سوغاتی که از کربلا خریده میشود قیمت بالایی دارند اما میدانید کدام سوغات کربلا ارزان است؟ بهترین و والا ترین سوغاتی که برای هر سن و سالی میتوانید بیاورید تربت یا خاک حرم امام حسین علیه السلام است که هم ارزش معنوی بسیار بالایی دارد هم احساس ارامش را به فرد میدهد. یادگاری که از دل کربلا باشد جز اسایش و عشق چیزی برای فرد ندارد.