پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین
فهرست مطلب

پیاده روی اربعین هر ساله در خاک عراق رخ میدهد بطوری که شیعیان از سرتاسر جهان به خاک این کشور وارد میشوند تا از زیارت حرم امام حسین (ع) و برادر بزرگوار ایشان مستفیض شوند. پیاده روی به سمت اربعین در امسال 1402 متفاوت خواهد بود، چرا که ثبت نام ها برای دریافت گذرنامه افزایش یافته است و بسیاری در حال جستجو برای یافتن بهترین و خلوت ترین مسیر به سمت شهر کربلا هستند، بنابراین شلوغ تر و پر عشق تر از سال های گذشته برگذار خواهد شد.

چه گوییم از حسین بن علی که هر سال در دل ما بیش از پیش جای میگیرد و شور و اشتیاق ما برای عزاداری های محرم هر سال بیشتر از سال قبل میشود و یک ایران را مشکی پوش میکند.

شرایط و تاریخ شروع پیاده روی اربعین 1403

ایرانیان از دیرباز به امام حسین (ع) ارادت خاصی داشته و دارند، همچنان با گذشت بیش از هزار سال نسبت به وقوع جنگ کربلا و رخ داد روز عاشورا، میبینیم که باز هم برای برپایی عزاداری ها و مراسمات مختلف در جهت تجدید دیدار و پیمان با حضرت عشق به خیابان ها می آیند، سینه میزنند، نوحه میخوانند، و زنجیر میزنند تا بخش کوچکی از این اتفاق تلخ را احساس کنند، کوچک که چه بگویم، ناچیز، چون امام حسین(ع) هرچه که یک شخص توان دیدنش را برای لحظه ای ندارد با تمام وجود احساس کرد تا امروز ما به جمله زیبای (امر به معروف و نهی از منکر) برسیم.

زیارت حرم و ضریح امام حسین(ع) یکی از آرزوهای تمامی بچه شیعه ها است که سعادت والایی را برای هر کس به ارمغان می آورد، همچنین افراد برای ادای احترام خود به این امام بزرگوار، آداب زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای مخصوص امام حسین را رعایت میکنند تا زیارت آقای مولا حسین(ع) به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

مسیر های پیاده روی اربعین 1402

مسیر های پیاده روی اربعین 1403

برای رسیدن به شهر زیارتی کربلا به شکل پیاده شما چندین راه در پیش رو دارید که در ادامه برای شما بیان میکنیم. از قشنگی های پیاده روی اربعین حرکت به شکل دسته جمعی و همگانی در یک مسیر است.

برای دسترسی به مسیر های پیاده روی اربعین امسال شما ابتدا باید خودتان را به پایانه های مرزی ایران و عراق برسانید که بسته به محل سکونت شما میتواند تعیین شود، پایانه های مرزی ایران و عراق که برای زائران اربعین برای برپایی مراسم باشکوه پیاده روی اربعین توسط دولت ایران با همکاری کشور عراق در دسترس قرار دارد شامل موارد زیر میباشد:

  • پایانه مرزی خسروی: برای دسترسی زائران در شمال کشور در نظر گرفته شده و در نزدیکی شهر سنندج واقع شده است.
  • پایانه مرزی چذابه و خسروی: که برای زائران ساکن در استان های مرکزی کشور در نظر گرفته شده است و به ترتیب در استان های کرمانشاه و ایلام قرار گرفته اند.
  • پایانه مرزی شلمچه: از منطقه شلمچه همگی خبر دارید و میدانید که یکی از مناطق محبوب خوزستان است و خاطرات بسیاری را در زمینه جنگ تحمیلی برای ما ساخته است. این پایانه مرزی برای زائران ساکن در استان های جنوبی کشور در نظر گرفته میشود.

عاشقان حسینی و زائران برای رسیدن به مراد دل خود از هر منطقه کشور عزیزمان ایران میتوانند خود را به شکل پیاده به شهر زیارتی کربلا ( Pilgrimage to Karbala ) برسند، اما مسیر های پیاده از هر پایانه مرزی متفاوت است، برای مثال اگر بخواهید پیاده از مرز مهران به سمت کربلا راهی شوید، 2 روز مسافت در پیش روی خود خواهید داشت در حالی که این تعداد روزها از پایانه شلمچه به چیزی بالغ بر 4 روز میرسد.

شهر های بین راهی در پیاده روی اربعین

زائران مطلع باشند که شهر ها و مناطق میانی برای عبور در راه رسیدن به کربلا کدام هستند، چرا که بهترین مسیر ها برای پیاده رفتن این مسافت طولانی انتخاب شده اند و میتوانند گزینه های مناسبی برای انی مسیر طولانی باشند.

البته بسیاری از زائران پس از گذر کردن از پایانه های مرزی گفته شده، خود را با ماشین های شخصی یا تاکسی و اتوبوس شهر نجف میرسانند و فاصله از نجف تا کربلا را پیاده طی میکنند که مسافتی تقریبا 80 کیلومتری را در پیش دارند و چیزی حدود یک روز به طول می انجامد.

برخی دیگر که توان جسمانی ضعیفی دارند مستقیما سفر به کربلا را تجربه میکنند و یک راست به زیارت امام حسین علیه السلام میروند.

  • اگر از پایانه مرزی خسروی وارد خاک عراق شوید شهر های خانقین، مقدادیه، بعقوبه و کاظمین پیش روی شما است و مسیری حدود 280 کیلومتر برای رسیدن به شهر کربلا درست مقابل شما است.
  • اگر از پایانه مرزی مهران وارد عراق بشوید  شهر‌های خانقین، مقدادیه، بعقوبه و کاظمین قبل از رسیدن به نجف مثابل شما قرار خواهند گرفت و پس از آن به شهر کربلا مشرف میشوید که در کل 320 کیلومتر مسیر را در رو به روی خود دارد.
  • زائرانی که از طریق پایانه مرزی چذابه به این کشور ورود پیدا میکنند ابتدا با گذر از شهر‌های بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه به شهر نجف رسیده و سپس راهی کربلا میشوند و مسیری 360 کیلومتری را طی میکنند.
  • در نهایت هم دور ترین پایانه مرزی را نسبت به شهر زیارتی کربلا داریم که شلمچه نام دارد و یک مسافت 500 کیلومتری را برای زائران و عاشقان حسینی در پیش دارد و با گذر از شهر‌های بصره و دیوانیه به انتهای خود میرسد.
پذیرایی از زائران پیاده روی اربعین

پذیرایی از زائران پیاده روی اربعین

زائران و عاشقان حسین بن علی در طول مسیر پیاده روی خود برای سفر به کربلا، توسط موکب هایی که دولت عراق در نظر میگیرد، پذیرایی میشوند تا بلکه کمی از خستگی تن و بدنشان کاسته شود.

موکب ها چادر ها یا مکان هایی هستند که برای اسکان دادن به زائران، پخش نذورات و اغذیه های مناسب برای زائران برپا میشوند که معمولا این موکب ها در هر کشور توسط افراد خود آن خاک کنترل میشود و در ایران موکب ها را با نام ایستگاه های صلواتی هم میشناسیم.

موکب ها در ایران هم نقش پر رنگی دارند و در طول ماه محرم هر روزه برای پخش کردن چای، غذا و انواع شیر و شکلات فعالیت میکنند و تا انتخای چهلم امام حسین(ع) یعنی اربعین حسینی به فعالیت خد ادامه میدهند.

برای پیاده روی اربعین علاوه بر موکب ها بسیاری از افراد به شکل خود مختار به پخش مواد غذایی برای زائران میپردازند و برای دنیا و آخرت خودشان ثواب مینویسند، چرا که تمامی این پخش کردن ها در اوج خستگی و تشنگی برای آن است که افراد متوجه شوند حسین بن علی و خانواده محترم ایشان و یاران با وفایش چه سختی هایی کشیده اند در روز عاشورا، هرچند که ما ذره ای از آن درد را نمیتوانیم تحمل کنیم.

هزینه سفر به کربلا در اربعین

هزینه سفر به کشور عراق در اربعین امسال

در پیاده روی اربعین شما هزینه خاصی پرداخت نمیکیند و در حقیقت امر، میتوان گفت که غذا و محل اسکان شما به شکل رایگان و توسط دولت در اختیارتان قرار میگیرد و مکان های مانند موکب ها میتوانند محل بسیار مناسبی برای اسکان دادن به شما و همراهانتان باشد.

تنها هزینه هایی که برای این پیاده روی پرداخت میکنید، هزینه اینترنت شخصی و هزینه های قبل از ورود به خاک عراق تا پایانه های مرزی است.

بنابراین اگر بخواهیم یک راه حل جامع و کلی برایتان بگوییم، هزینه سفر به کربلا در اربعین 1403 ، چیزی حدود 100 تا 200 دلار برای هر نفر تمام میشود.البته شما میتوانید از دینار عراق هم استفاده کنید.

اگر میخواهید ارزان ترین راه برای شرکت در پیاده روی اربعین را امتحان کنید، بهتر است با کاروان های حاضر و آماده حرکت خودتان را آغاز کنید تا هزینه ها کمتر از حد انتظارتان به پایان برسد.

وسایل ضروری برای اربعین

وسایل ضروری برای شرکت در پیاده روی اربعین

در انتهای ماه مراسم محرم پیاده روی اربعین یکی از دسته سفر هایی است که ممکن است شما را با چالش های بسیاری روبرو کند، بنابراین قبل از اینکه برای شرکت کردن در این پیاده روی اقدامی بکنید، بهتر است وسایل مورد نیاز و ضروری خودتان را شناسایی کنید تا سفری بدون دردسر و دغدغه را تجربه کنید.

اگر برای اولین بار میخواهید به کشور عراق با پای پیاده سفر کنید، بهتر است وسایل معرفی شده در متن زیر را در راستای برنامه خود قرار بدهید.

  • یک کفش پیاده روی مناسب بخرید. این کفش باید راحت و بادوام باشد و از پاهای شما در برابر تاول محافظت کند.
  • لباس های راحت بپوشید. لباس های شما باید سبک و قابل تنفس باشند و از شما در برابر آفتاب محافظت کنند.
  • آب و غذای کافی همراه داشته باشید. در طول پیاده روی باید به طور منظم آب و غذا بخورید.
  • یک کلاه و عینک آفتابی بپوشید. این وسایل از شما در برابر آفتاب محافظت می کنند.
  • یک کیف کوچک همراه داشته باشید. در این کیف می توانید وسایل ضروری خود مانند آب، غذا، دارو و تلفن همراه را قرار دهید.
  • یک دوربین همراه داشته باشید. این دوربین به شما کمک می کند تا لحظات زیبای این سفر را ثبت کنید.
  • قرص و داروی ضروری با خود ببرید. اگر داروی خاصی مصرف میکنید و داشتن آن ضروری میباشد، حتما با خود ببرید تا برای تهیه آن در عراق به مشکل برخورد نکنید.
  • نخ و سوزن ضروری میباشد. فرض کنید در حین پیاده روی به هر دلیلی لباس شما دچار پارگی شود و لباسی برای تعویض نداشته باشید، بنابراین به همراه داشتن یک نخ و سوزن میتواند کمک های بسیاری به شما کند.
  • سیمکارت عراقی بجای سیمکارت ایرانی ببرید. چرا این را میگوییم؟ برای آنکه هزینه اینترنت شما کاهش پیدا میکند و در هر کجای کشور عراق که باشید به تماس و اینترنت دسترسی خواهید داشت.
  • تلفن همراه و شارژر از واجبات است. شاید بسیاری بگویند شارژ کردن تلفن همراه در اسکان های دولتی بسیار سخت میباشد، اما بهرحال باید همراه خودتان ببرید.
  • کوله پشتی بزرگ و مناسب با خود بردارید. هرچه که میخواهید در کوله پشتی شما جای میگیرد، بنابراین کوله شما اول باید مقاوم باشد و در نهایت سبک و جا دار، تا در طول پیاده روی شما را اذیت نکند.
اربعین حسینی در 1402

چطور در پیاده روی اربعین امسال شرکت کنم؟

برای شرکت در پیاده روی اربعین میتوانید به شکل انفرادی و کاروانی حرکت کنید، که اصولا پیشنهاد ما به شما عزیزان و زائران گرامی سفر کاروانی شکل است.

از مزیت های سفر و شرکت در پیاده روی اربعین، به همراه کاروان های زیارتی میتوان به این موضوع اشاره کرد که سبب کاهش هزینه های شما میشود، در کنار آن اگر به مشکلی برخورد کنید و برای رفع آن اگر با مشکل روبرو شوید میتوانند به کمک شما بشتابند.

برای ثبت نام در کاروان های پیاده روی اربعین میتوانید با مجمع های برگزار کننده پیاده روی اربعین در تماس باشید.

مدارک لازم برای شرکت در پیاده روی اربعین

برای سفر به کربلا در اربعین امسال نیاز به داشتن چند مورد از مدارک لازم و واجب دارید، مهمترین مدارکی که برای پایانه های مرزی اهمیت دارد تا اجازه خروج به شما عزیزان را بدهند، مخصوصا پس از گذراندن دوران سخت کرونا در سال سال گذشته، به همراه داشتن کارت واکسن میباشد.

موارد زیر را به همراه داشته باشید تا در حین سفر به مشکل برخورد نکنید:

  1. گذرنامه یا همان پاسپورت با حداقل 7 ماه اعتبار از تاریخ اتمام آن
  2. شناسنامه یا کارت ملی جهت شناسایی شما و تشخیص هویت در خاک عراق در صورت بروز هرگونه مشکل
  3. به همراه داشتن کارت واکسن به میزان 2 دوز حداقل(برای کودکان زیر 12 سال الزامی نمیباشد)

نکات مهم در پیاده روی اربعین امسال

پیاده روی اربعین در امسال پر شور تر از سال های گذشته اجرا میشود و تعداد افراد بسیار زیادی مشتاق هستند که برای ثبت نام اقدام میکنند.

افرادی که در فکر سفر به کربلا به شکل پیاده هستند باید چند نکته را در نظر داشته باشند تا سفر خود را در بهترین حالت ممکن بگذرانند و تا حد بسیاری به مشکل برخورد نکنند.و به راحتی به کشورمان بازگردند.

نکات زیر را بخوانید و بعدا از ما بابت ارائه این اطلاعات تشکر میکنید:

  • قبل از سفر، حتماً برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تا از هزینه های اضافی جلوگیری کنید و سفری راحت و لذت بخش داشته باشید.
  • با فرهنگ و آداب و رسوم مردم عراق آشنا شوید. این کار به شما کمک می کند تا در این سفر راحت تر باشید.
  • احترام به مردم عراق را فراموش نکنید. این مردم میزبان شما هستند و باید به آنها احترام بگذارید.
  • با کاروان های پیاده روی اربعین سفر کنید. کاروان های پیاده روی اربعین معمولاً هزینه های کمتری نسبت به سفر انفرادی دارند. همچنین، کاروان ها معمولاً امکانات رفاهی بهتری مانند حمل و نقل، غذا و آب را ارائه می دهند.
  • خودتان غذا و آب را تهیه کنید. اگر خودتان غذا و آب را تهیه کنید، می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید. در طول مسیر پیاده روی اربعین، موکب های زیادی وجود دارند که غذا و آب رایگان ارائه می دهند.
  • از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. استفاده از وسایل نقلیه عمومی در داخل شهر کربلا ارزان تر از تاکسی است.
  • از سوغاتی های گران قیمت خریداری نکنید. در بازارهای کربلا، سوغاتی های زیادی وجود دارند که قیمت های متفاوتی دارند. اگر می خواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید، از خرید سوغاتی های گران قیمت خودداری کنید.

رعایت نکات بالا به شما کمک میکنند تا به بهترین نحو ممکن سفر خود را به پایان برسانید.

واکسن کرونا مورد تایید برای شرکت در پیاده روی اربعین

واکسن های کرونا انواع مختلفی دارند و تنوع بسیار بالایی دارند و تقریبا تمامی این واکسن ها در کشورمان موجود هستند و در دسترس عموم قرار گرفته اند.

از دسته واکسن هایی که مورد تایید وزارت بهداشت هستند برای شرکت در پیاده روی اربعین واکسن سینوفارم و برکت است که بیشترین میزان دوز تزریقی را در کشورمان داشت، بتابراین نگران نباشید.

واکسن های مورد تایید وزارت بهداشت از واکسن هایی است که بیشترین و کارآمد ترین بازدهی را داشته اند و توانسته اند در مقابل ویروس کویید 19 مقاومت بسیاری نشان بدهند.

وسایل ممنوعه در پیاده روی اربعین

به همراه داشتن چه وسایلی در پیاده روی اربعین جرم محسوب میشود

تمامی کشور ها در جهان یک سری قوانین برای خود وضع میکنند تا در حد انتظار بتوانند جلوی بروز هنجار شکنی های مختلف را بگیرند.

کشور عراق هم از این موضوع مستثنی نیست ور قوانینی را برای ورود زائران برقرار کرده است تا پایه این کشور متزلزل نشود.

در ابتدای امر بهتر است بگوییم که این لباس بر طبق نظر کاربران ثبت شده است.

  • پول زیاد به شکل نقدی
  • مواد مخدر
  • حجم زیادی از سیگار و تنباکو
  • لوازم با قصد فروش
  • حجم زیادی از طلا ووسایل گران قیمت
  • وسایل جهت فروش
  • چاقو های بزرگ و هر نوع سلاح سرد و گرم
  • دستگاه های بی سیم

اینترنت رایگان برای زائران اربعین

افرادی که به شکل پیاده به سمت شهر کربلا در حرکت هستند، قطعا به همراه خود تلفن همراه هوشمند برده و نیاز به جستجو در اینترنت و گشت و گذار در آن هستند، که در طول این مسیر ممکن است بسیاری را اذیت کند، چرا که هزینه اینترنت و رومینگ در کشور عراق برای ما ایرانیان بسیار زیاد میباشد.

به همین علت است که تدبیری اندیشیده اند تا همگی بتوانیم از اینترنت پر سرعت بهرهمند شویم.

در ظول مسیری که زائران به شکل پیاده طی میکنند، در ایستگاه های مختلف، وای فای رایگان قرار گرفته است تا زائران بتوانند از استفاده آن لذت ببرند.

شما هم قصد سفر به کربلا در اربعین را دارید؟ دیگر نگران اینترنت خود نباشید و به راحتی به کار های خود رسیدگی کنید.

پیاده روی اربعین حسینی امسال

مسیریابی پیاده روی اربعین

شاید اگر در گذشته میخواستید در مراسم پیاده روی اربعین به سمت کربلا شرکت کنید، مسیریابی برایتان طاقت فرسا میبود، اما امروزه با پیشرفت چشمگیری که دنیا به خود دیده است، باید بدانید که مسیریابی در تعیین نوع حرکت پیاده روی اربعین بسیار آسوده شکل شده است.

در طول مسیر پیاده روی شما، ستون هایی در فاصله 50 متری با یکدیگر قرار گرفته اند که برای راهنمایی شما به مسیر درست قرار میگیرند تا از مسیرهایی تردد کنید که هم امنیت دارند، هم موکب ها در آنجا برپا شده است.

حال که دانستید عمود ها چگونه عمل میکنند، به یاد داشته باشید که در طول سفر خود عمود ها را دنبال کنید.

این عمود ها میان کربلا و نجف قرار گرفته اند و تا رسیدن شما به مقصد راهنمای چشمی شما محسوب میشوند.

ساعت کاری پایانه های مرزی ایران و عراق

برای سهولت در امر سفر زائران ایرانی به کشور عراق برای شرکت در مراسم باشکوه پیاده روی اربعین و زیارت سیدالشهداء، به شکل 24 ساعته یا همان شبانه روزی در حال ارائه سرویس و خدمات به زائران هستند.

ایران 8 پایانه مرزی با کشور عراق دارد که در روز اربعین و برای این پیاده روی همگی به شکل 24 ساعته آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند.

بهترین زمان رسیدن به پایانه های مرزی جهت شرکت کردن در پیاده روی اربعین

بیایید منطقی به مسئله نگاهی بیندازیم، در طول روز و روشنایی آفتاب به هرکجا که بخواهید بروید قطعا با شلوغی و ترافیک روبرو میشوید، پس بگذارید اینطور برایتان بگویم هرچه به تاریکی شب نزدیکتر باشد زمانی که به پایانه های مرزی میرسید، قطعا با جمعیت کمتر و شلوغی کمتری روبرو میشوید، پس بهترین زمان برای رسیدن به پایانه های مرزی در این روز عزیز میتوانید در ساعات پایانی شب خود را برسانید.

حرم امام حسین در اربعین

آیا با خانواده هم میشود به پیاده روی اربعین رفت؟

قطعا پاسخ به این سوال مثبت است، چرا که مراسم پیاده روی اربعین، مختص به آقایان نیست و خانوم ها هم میتوانند از این مراسم استقبال کنند.

اگر تجربه سفر به کربلا در این روز را داشته باشید متوجه میشوید که بانوان هم میتوانند در این مراسم شرکت کنند و پا به پای همسران خود یا خانواده خود بیایند.

بنابراین اگر فرزند و خانواده هم داشته باشید میتوانید از شرکت در این مراسم با شکوه نهایت لذت را ببرید، چرا که تنها اختلاف شما با دیگر زوار سرعت آهسته شماست که مشکلی به وجود مخواهد آورد.

امنیت مسیر پیاده روی اربعین

به هیچ عنوان نگران نباشید که امنیت مسیرهای پیاده روی اربعین زیر سوال برود، چرا که این مسیر ها توسط هردو کشور ایمن میشود تا حجم کثیری از زائران عزیز با خیالی راحت به ادامه مسیر خود رسیدگی کنند.

امنیت مسیر های منتهی به کربلا در این روز عزیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که بسیاری از افراد به همراه خانواده خود به این مسیر ملحق میشوند و همین امر موجب میشود تا اولویت خود ار امنیت افراد حاضر در تور قرار دهند، چرا که با برقراری امنیت این افراد، اعتبار کشور خود و کشور های شیعه را در جهان بالا میبرد.

موکب الاربعین

موکب ها

موکب ها در حقیقت همان ایستگاه های صلواتی خودمان هستند اما با کمی تغییر وبروز شده که هم قابلیت اسکان دادن به ازئران را دارند، هم از نظر تغذیه افراد را تامین میکنند.

مسافران عزیز به هنگام ورود به مسیر پیاده روی اربعین متوجه میشوند که در طول مسیر خود بسیاری از چادر ها را میبینند که مشغول اسکان دادن به زائران و مسافران هستند و در کنار اقامت و غذای رایگان، محلی جهت استراحت زائران د رطی مسیر هستند.

به یاد داشته باشید که موکب ها در تعداد بسیاری مسیر شما را در بر گرفته اند و هرکجا که احساس گرسنگی کیند، میتوانید از تهیه غذا به دست موکب ها استفاده کنید.

بهداشت از واجبات در پیاده روی اربعین

در شرایطی که تجربه سفر های پر جمعیت را داشته باشید یا برای اولین بار به همراه یک جمعیت بسیار برای سفر به شهر کربلا اماده میشوید، بهتر است بدانید هرچقدر بهداشت شخصی را حفظ کنید، به همان اندازه هم از شما محافظت میشود.

کربلا خونمه

سوالات متداول

ماشین خودم رو لب مرز قبل از پیاده روی اربعین کجا پارک کنم؟

متاسفانه یکی از ضعف ها در نظر نگرفتن یک پارکینگ ایمن جهت پارک کردن خودرو های شخصی زائران قبل از رسیدن به پایانه های مرزی است که امسال دولت برنامه های جدیدی برای این موضوع در نظر گرفته است.